Verandering van Koers - Reisverslag uit Heeswijk, Nederland van Marleen Voets - WaarBenJij.nu Verandering van Koers - Reisverslag uit Heeswijk, Nederland van Marleen Voets - WaarBenJij.nu

Verandering van Koers

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

12 Maart 2014 | Nederland, Heeswijk

Het verhaal hieronder heb ik al een tijdje klaar staan, wilde hem eigenlijk online zetten nadat ik op 5 maart als toer escort met een snorkel excursie op Bonaire zou mee zijn geweest. Helaas is dit er niet meer van gekomen.

Op 5 maart was ik om 12uur klaar met mijn ochtend dienst, snel wat gegeten en omgekleed en terwijl ik naar buiten liep zag ik een bericht van ons mam dat ik z.s.m. moest bellen, want het ging niet goed met ons oma… Met een raar gevoel gelijk gebeld naar ons mam. Het nieuws wat volgde was hartverscheurend; ons oma is (onverwacht) overleden. Dan voel je je op eens heel erg ver weg en alleen. De excursie natuurlijk afgezegd, en gelijk terug de boot op gegaan. Mn buddy Bianca opgezocht, vervolgens m’n manager gebeld en later langs de crew office gegaan om te kijken wat de mogelijkheden waren om naar huis te gaan. De rest van de middag en avond (mijn tijd) vooral op skype gezeten en contact met thuis gehouden, want zo’n beslissing om naar huis te gaan maak je natuurlijk niet zo maar. ’S Avonds de knoop doorgehakt en vervolgens heeft het hoofkantoor alles geregeld en ben ik op 6 maart vanaf Curaçao terug naar huis gevolgen waar ik om 18.30uur NLse tijd op 7 maart aankwam.

Heel blij en dankbaar ben ik dat ik de mogelijkheid heb gehad om terug te komen. De afgelopen dagen vooral met de familie samen geweest en ook Menno was alle dagen bij ons.
De uitvaart vond maandag plaats, het was een mooi afscheid.
Lieve oma, wat zullen we je missen. Je blijft in ons hart

**********************************************************************

Vandaag, woensdag 12 maart ben ik terug gevlogen naar Sint Maarten; waar het schip op 13 maart zal zijn.
Hieronder gaat mn verhaal verder vanwaar ik de vorige keer was gebleven. Hopelijk is het een beetje te begrijpen; maar aarzel niet om wat te vragen!! ☺

Op vrijdag avond 21 februari ging rond 23uur het fire alarm af, ik lag toen al te slapen en ik was me er niet van bewust dat ik naar de Front Office moest komen. Dus ik werd ‘wakker’ gebeld door mn collega’s met de vraag waar ik was.. Nou zaterdag kon ik natuurlijk gelijk op het matje komen hehe. Maar gelukkig heb ik nog geen PIN gekregen.. dat is een soort P net als bij waterpolo en met 3 word je zonder pardon naar huis gestuurd :|

Nadat ik zaterdag ochtend had gewerkt, mn eerste skill set had terug gekregen die was beoordeeld met ‘Good Job’ (hele opluchting) ben ik smiddags met een aantal collega’s naar het strand gegaan van Barbados! Dat was even een paar uur genieten, heerlijk! Beetje jammer dat ik daarna weer gewoon moest werken… , ‘cause remember.. working 9,5hours a day (or more)!!

Verder gaat het wel prima, ik de eerste paar dagen vooral backoffice gezeten om aan mn skillsets te werken, maar moet nu vanaf dag 10? -Ofzo geen idee hoe lang ik al op dit schip zit haha.. geen benul van tijd iig hier!- meer op de Front Office staan en mn collega’s daar schaduwen :)

Er komt echt zo veel bij kijken bij baan in de Guest Relations sector waar ik dus onder val; van het vouwen van 5 verschillende kranten iedere ochtend – ja die worden hier speciaal gedrukt voor de gasten-, het open maken van kluisjes, controleren van Airco’s, alle klachten in behandeling nemen; juiste personen hier over informeren, werken aan het Global Guest Program (o.a. het vertalen van het Engelse programma naar Nederlands voor onze Nederlandse gasten, welke iedere dag en iedere cruise weer anders is), tot het in de gaten houden van de gasten die speciale privileges horen te krijgen omdat ze al een X aantal zee dagen hebben gemaakt in totaal. Het draait allemaal om communicatie hier ☺

Daarnaast is er de afgelopen dagen ook de Corporate van Guest Relations van het Hoofdkantoor in Seattle gekomen. Zij heeft ons nog speciale trainingen gegeven als een soort refreshment omdat sommige dingen verbeterd dienen te worden. De eerste dag ging de 3urige (gelukkig wel in werktijd) durende training over je ‘Engagement’ verbondenheid met het bedrijf naar je collega’s toe. Op de tweede dag werden voornamelijk communicatie technieken op gefrist. Op zich wel common sense, maar o zo belangrijk.

Ook ben ik druk bezig met fitnessen; vandaag 26 februari was ik smiddags vrij, dus smiddags gegaan en het mooie hiervan was dat ik Dolfijnen voorbij heb zien springen! De fitness bevindt zich op dek 9 dus het is wel ver naar het water maar was heeeeel leuk om te zien ☺ en daarna nog even genoten van de zon op Dek 11, heerlijk!! Helaas als je smiddags vrij bent, zul je ‘savonds weer aan de slag moeten.

Ondertussen is het al weer 28 februari, dit betekend dat mijn aller eerste cruise heb overleefd! Vanochtend zijn we weer aangemeerd in Fort Lauderdale en gelukkig had ik van 12 -15uur pauze, zodat ik even snel naar de grote winkels kon hier vlakbij! Mij was namelijk niet verteld dat ik mijn eigen panty’s moest meenemen en schoenen. Die eerste inmiddels gevonden; nu op zoek naar fijn zittende schoenen, want the ones i have now are killing me!! Verder gelijk wat extra sport shirts ingeslagen zodat ik vaker kan gaan sporten zonder eerst te moeten wassen haha. Kijk nu al uit naar de volgende keer dat we in FLL zijn, zodat ik kan gaan shoppen voor de andere dingen die ik nodig heb; het is daar namelijk best goedkoop :P
Nog een ander belangrijk ding van vandaag is dat ik mijn SMART Objectives – JA OMG - heb gekregen! Zijn er een stuk of 5 die ik moet zien te behalen tijdens mijn contract. Dus werk aan de winkel! Ik zal zo bijvoorbeeld het contact punt zijn voor alle Nederlandse gasten aan boord, ik moet zorgen dat het Global Guest Programma voor alle verschillende landen wordt uitgevoerd, de gasten van de Signature Suites (luxe suites) op me nemen etc. Ik was eigenlijk een little bit shocked; maar volgens mij moet het wel goed komen. Tot nu toe krijg ik alleen maar complimenten dat ik het goed doe en alles goed op pik, dus dat vind ik fijn om te horen en geeft me extra motivatie.

Ik heb nog steeds geen roommate JEEEJ! Haha en heb de Officer’s Bar al een paar keer bezocht muhaha.. Die bevindt zich op dek 4, waarbij je ook naar buiten kunt gaan en ’s avonds heerlijk naar de sterren kunt kijken onder ’t genot van een drankje.

Verder heb ik wel zin in deze cruise, want morgen middag ben ik vrij als we bij Half Moon Cay zijn; het prive eiland van de HAL, ik ben ’s middags vrij als we bij Grand Turk zijn, Aruba en Bonaire ook + nog een middag wanneer we op zee zijn, dus sta er goed voor.
Maar voordat ik dit verhaal kan posten zal ik eerst nog een nieuwe internet kaart moeten kopen; heb me voor genomen om er max. 1 op te maken per cruise om het een beetje betaalbaar te houden ;) Dus hier ga ik snel voor zorgen!

Nou ondertussen zit mijn vrije middag bij Half Moon Cay er al weer op! OMG wat was dat een mooi strand, en wat een helder water; niet normaal! Samen met mn Filipijnse collega Janine daar heerlijk genoten ☺ Naast ons schip was ook de Eurodam er geloof ik van de HAL, maar ondanks dat vond ik het wel mee vallen met de drukte. Het is dus een prive eiland van de HAL waar men dmv een tender aan land wordt gebracht. De kustlijn (dat is het enige wat ik heb gezien :P) is volledig ingericht door de HAL, met verschillende barretjes, een grote overdekte bbq keuken, watersport activiteiten etc.; die ook worden bediend door het eigen personeel van de HAL. Dus elke keer als daar een schip komt, komt de bevoorrading en het eten van het schip zelf.
Savonds natuurlijk gewoon weer aan het werk, waar we maar liefst een 2uur durende vergadering hebben gehad over alles wat er veranderd moet worden. Momenteel staat ons schip op plaats 11 van de 15 schepen van de HAL, dat is dus niet zo goed, en dit moeten we in afzienbare tijd zien te verbeteren naar 6 :| Wish us luck! Anyhow. Ik vind dat het allemaal wel prima en gestroomlijnd gaat, snap niet dat mensen zo’n slechte beoordeling kunnen geven als ik zie hoe hier alles wordt geregeld. Maar ach. Ik zou voorstellen; kom zelf langs! Ik weet hoe ik aan de prijzen kan komen met friends & family rates + wanneer je het in dollars boekt (dus door mij laat doen want in NL word je automatisch doorgestuurd naar Euro’s,) scheelt dat ook nog een hoop geld.

Ook mijn vrije middag op Grand Turk is voorbij gevlogen! Ik was om 12uur klaar met mn eerste dienst, dus snel gegeten en omgekleed en toen de pier op gelopen, daar wat standaard toeristen winkeltjes bezocht, genoten van gratis Wifi haha tot dat ik met de excursie mee mocht waarvoor ik me had opgegeven. Als je een escort wilt zijn mag je 3 opties door geven) waarvan mijn 3de keus was geselecteerd (Ik geloof dat de eerste 2 waren gecanceld vanwege te weinig aanmeldingen, dat gebeurd meestal bij een X aantal toers); dus ik mocht mee met de Segway toer. Als je niet weet wat een Segway is moet je dat maar ff google ;) Ik had maar 10 gasten bij deze excursie dus een leuk klein groepje. We hadden zn 30-45 min training gehad over hoe zn ding te gebruiken, waarbij iedereen een voor een, een ‘rij testje’ moest doen. Vervolgens hebben we een tochtje gemaakt door de hoofdstad waarbij we eerst langs het strand zijn gereden en daarna nog wat andere belangrijke gebouwen (lees gebouwtjes) hebben gezien, zoals een kerkje, politie kantoor, governorsbuilding etc. Was zeker een leuke ervaring om mee te maken!

Hebben jullie trouwens iets vernomen van 2 schepen van de Holland America Line waarbij het NORO virus is uitgebroken (Veendam en Volendam geloof ik)? Bij ons is het gelukkig niet zo erg. De eerste 2 dagen van de cruise vaar je altijd met code Oranje. Dit houdt in dat de mensen bijvoorbeeld bij het buffet niet zelf hun eten mogen opscheppen; maar dat dit voor ze wordt gedaan om zo de risico’s te beperken. However, vandaag zijn we op dag 4 van de cruise en het is nog steeds Code Oranje omdat te veel gasten symptomen vertonen. Dit houdt in dat er wat extra veiligheid/ hygiëne maatregelen worden genomen. Maar zo lang we nog niet in Code Rood zijn valt t mee.

Tot hier de update!

**********************************************************************

Na een aantal heftige en emotionele dagen, moest ik vandaag wéér afscheid nemen van thuis en ben ik vandaag om 15uur (lokale tijd) aangekomen op Sint Maarten en vervolgens naar het hotel gebracht. Raar hier weer te zijn na 3 jaar haha! Beetje jammer is dat ik op het Franse gedeelte zit van het eiland, dus niet zo veel te beleven. Dat is niet zo heel erg, zo meteen lekker eten en dan vroeg naar bed. Morgen word ik om 8.30uur opgehaald en terug naar de boot gebracht. En dan kan ik weer gelijk aan de slag met een 10urige werkdag vermoed ik zo.

We zijn nu bezig met de laatste cruise in de Caribbean. Op 21 maart komen we terug in Fort Lauderdale en dan gaan we vertrekken naar Europa.

Liefs Marleen

• 13 Maart 2014 - 08:04

Mama :

Lieve Marleen,

Mooi verslag, we hebben inmiddels alles tot in detail gehoord
    toen je thuis was en kunnen ons het goed voorstellen hoe het
    is voor jou. Behalve de schitterende lokaties en uitzichten dan...
    Veel succes!!
    Ik hou van jou, goeie reis en veel liefs,
    mama xxx

• 13 Maart 2014 - 08:26

Bep En Bonnie:

Ha Marleen
    Ja de tussen stop was verdrietig maar fijn dat je bij je fam. was.
    Het verhaal is weer mooi we genieten mee.
    Werkse maar ook genieten.
    Liefs uit Heytse

• 13 Maart 2014 - 09:07

Lindie:

Hoi Marleen,

Gecondoleerd, wat heftig zeg. Fijn dat je toch afscheid hebt kunnen nemen, alhoewel het reizen natuurlijk extra zwaar erbij is. Ik weet dat je veel moet werken en dat lijkt me niet zo leuk, maar alles wat je tussendoor doet in je vrije uurtjes klinkt heerlijk. Fort Lauderdale is inderdaad een erg leuk stadje :) Succes met het behalen van je nieuwe taken!