Puerto Rico, laatste dagen op SXM en terug in NL! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marleen Voets - WaarBenJij.nu Puerto Rico, laatste dagen op SXM en terug in NL! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marleen Voets - WaarBenJij.nu

Puerto Rico, laatste dagen op SXM en terug in NL!

Door: marleenvoets

Blijf op de hoogte en volg Marleen

13 April 2011 | Nederland, Amsterdam

Daar hang ik dan; boven in de lucht met mijn vlucht van Parijs naar Schiphol… bizar om nu weer terug naar NL te gaan. Ik weet nog zo goed dat ik zei dat ik ‘over 4 weken op St. Maarten zou zitten’; en nu na ruim 7 maanden moet ik weer terug naar NL maar kan ik wel terug kijken op een ontzettend leuke en leerzame periode!

Bereid je maar voor; dit is een lang verhaal haha! Maar heb alles weer ingedeeld in dagen; dus als je het niet in 1x kan lezen weet je wel waar je de volgende keer weer verder moet ;)

Puerto Rico
Voordat ik weer terug naar NL moest heb ik de luxe gehad om een paar nachten in San Juan door te brengen; de hoofdstad. Op vrijdag middag 1 april heeft Milou mij naar het vliegveld gebracht; en na een vlucht die in no time voorbij was stond ik dan op het vliegveld van San Juan. Daar snel mijn koffer gepakt en de eerste beste taxi ingesprongen naar het hostel waar ik verbleef.
Het Hostel was op de dag van mijn aankomst geopend, en mijn bed was nog niet eens klaar toen ik aankwam haha. Snel mijn koffer gedropt toen en weer in de taxi gestapt naar een van de grootste shopping malls van de Caribbean gegaan. Maar liefst 3 etages!! Daar mijn ogen uitgekeken,maar uiteindelijk niet zo veel meer gekocht. Ook heb ik daar nog even avond gegeten en ben ik vervolgens weer terug naar het hostel gegaan met een taxi. Daar aan gekomen was gelukkig mijn bed in elkaar gezet haha. Toen heb ik me snel gedouchet en ben ik nog even lekker in mn eentje op het terras gaan zitten! OH wat heb ik dat gemist; lekker terrassen. In SXM zit je namelijk gelijk op het strand hehe; ook niet verkeerd; maar is toch anders ;)

Zaterdag
Zaterdag ochtend ben ik 1 van de 2 forts wezen bekijken die in de 15de eeuw zijn gebouwd om Puerto Rico te beschermen tegen alles wat kwaad was. Dat was best in druk wekkend om te zien, bizar dat daar zo veel honderden jaren solaten hebben rondgelopen en dat daar gevochten is..
’s middags ben ik eerst naar een hotel geweest om info te vragen over toers naar het regen woud; en uit eindelijk een tour geboekt voor zondag. Vervolgens ben ik naar de BACARDI fabriek gegaan ^^ met een ferry voor $0.50 en een taxi voor $3,- stond ik daar in no time! Daar aangekomen kreeg ik gelijk 2 bonnetjes om gratis drank van te halen; I LIKE!! Haha vervolgens daar nieuwe mensen ontmoet met wie ik ook in de bus zat en een beetje gesocialized met hun in de tijd dat we moesten wachten tot dat de gratis toer startte! Met een treintje werden we naar de plek gebracht waar de tour begon, daar werd vanalles verteld over de geschiedenis van de familie Bacardi. Nou als je zo veel Bacardi drinkt dan moet je natuurlijk ook wel weten waar het vandaan komt ;) Op SXM en Puerto Rico hebben ze nog veel meer soorten Bacardi dan in NL; beetje jammer dat ze het hier niet hebben! Ook was het daar veeeeel goeie koper; z’n $12 voor een grote fles ofzo; dat komt neer op zn €9,- koopje dus! Haha
Nadat de toer was afgelopen ben ik weer terug naar Old San Juan gegaan en heb daar nog een beetje rond gelopen en geshopt.
Bij terug komst in het hostel heb ik me klaar gemaakt om vervolgens met een duits meisje wat daar werkt uit eten te gaan. Zij verbleef ondertussen al zn 2 weken ofzo in PR dus ik hoopte dat zij mij kon vertellen waar het leuke night life te vinden was; maar helaas! We eindigden op een terrasje; daar een drankje gedaan en toen maar weer naar huis. Ondertussen waren mijn spullen van kamer veranderd voor een of andere reden; maar deze kamer was wel chiller; ofja de locatie van mijn bed en de A/C dan; want op de 1ste kamer stond de A/C recht op mn hoofd te blazen; en nu niet meer ;)

Zondag
Op zondag ochtend stond ik al om 8 uur bij het hotel waar ik de toer naar het regenwoud EL Yunke te gaan; dat is het grootste tropische regenwoud vd VS. Vervolgens zijn we nog langs verschillende andere hotels gereden om daar ook mensen op te halen en rond 10 uur geloof ik waren we dan bij het regenwoud aangekomen. Eerst kwamen we langs een waterval waar we uit het busje stapte zodat iedeeen foto’s konden maken en vervolgens zijn we doorgereden naar een trail. We hebben daar toen een half uur gelopen en toen kwamen we bij een nieuwe waterval waar we lekker konden zwemmen voor een half uur! Vervolgens nog een half uur gelopen en toen was de trail al weer klaar Bij het boeken van de toer had ik specifiek gevraagd voor een HELE dag; aangezien het regenwoud mega groot is en je dan meer kan zien; maar uit eindelijk hebben we dus maar een uurtje gewandeld en niet veel verschillen gezien en het was erg toeristisch dus daarvan was ik wel aan het balen Op de terug weg zijn we nog gestopt bij een uit kijk toren; daar nog foto’s gemaakt van het regen woud en toen weer helemaal terug gereden. Om 3uur was ik weer bij het hostel; dus omdat het nog zo vroeg was heb ik me snel even omgekleed en ben ik het andere fort wezen kijken.

Het eerste fort ligt echt praktisch naast mijn hostel, en de andere ligt 1 mijl verder op (1,6 km). Daar kon ik met de gratis trolly naar heen gaan; maar had er voor gekozen om maar eens lekker te lopen want dan zie je natuurlijk ook meer van de omgeving. Voor het fort ligt een ontzettend groot grasveld waar echt super veel mensen aan het vliegeren waren; een heel mooi gezicht! Vervolgens het fort binnen gegaan en eerst even gevraagd wat nou de beste manier was om er door heen te lopen aangezien het zo groot is. Uiteindelijk alles mooi kunnen bekijken op m’n gemakje en daar de tijd vol gemaakt tot dat ze om 18.00uur dicht gingen.
Omdat ik nog geen zin had om rechtstreeks terug te gaan ben ik via een andere route door Old San Juan weer terug gelopen naar het hostel; dus zo nog verschillende culturele dingen gezien etc.

Rond een uur of 7 was ik weer terug geloof ik; me toen lekker gedouchet en lekker in mn eentje uit eten geweest bij de italiaan ^^ En daarna nog gezellig met mn 2 nieuwe kamer genoten uit Chicago een biertje wezen doen.

Maandag
Op maandag wilde ik eigenlijk heeeeel graag de grotten; maar via het hotel uit gingen er geen tours die dag; dus toen maar besloten om met een van mn kamer genootjes lekker naar het strand te gaan. POEH wat een verschil is dat; op SXM was ik met een kwartiertje altijd op het strand; en nu moest ik eerst een uur reizen met de bus! De bus leek overigens wel heel veel op de nederlandse bussen :P haha Ook in Puerto Rico hebben ze mooie witte stranden! Maar het waaide wel ontzettend hard dus daardoor helemaal gezandstrand. We wilden rond een uur of 2 eigenlijk weer terug gaan; omdat we er helemaal klaar mee waren. Maar toen kregen we bericht van mn andere kamergenootje dat ook haar toer maar een halve dag had geduurd en ze nu ook op het strand was. Maar wat bleek; ze stond op een strand er naast hehe; dus wij daar heen gelopen en daarn nog even gelegen. Toen wel wat dichter bij de zee gaan liggen waar het zand nat was en dus niet tegen ons aan waaide 8-|
Rond 5uur weer terug naar het hostel gegaan; dusja voor dat we daar waren; waren we weer een uur verder hehe. Thuis aangekomen bleek dat we kei erg verbrand waren hoewel we wel vaak hadden gesmeerd. Maarja door de wind merk je dat natuurlijk niet. Nadat we allen hadden gedouchet en ge-aftersunned zijn we weer lekker uit eten geweest! Wat heb ik toch een zwaar leven haha ;) Die avond echt super lekker gegeten; daarna nog ergens een soort van Swirl gehaald en toen besloten we om maar weer terug te keren omdat iedereen erg moe was.

Maandag
Op maandag vroeg op gestaan; om mn koffer weer in te pakken; lekker ergens ontbeten en toen nog op zoek gegaan voor wat souveniertjes, maar wat een drama is dat. Overal verkopen ze echt de zelfde rommel hehe alleen staat er hier Puerto Rico op.
Vervolgens nog even langs de Startbucks geweest en toen was het om 12uur al weer tijd om een taxi te vinden en terug te gaan naar het vliegveld. Daar was ik mooi op tijd en heb me toen nog even verveeld hehe.
De vlucht van Puerto Rico naar SXM is echt voorbij voordat je het door hebt! Denk dat je ongeveer maar een uurtje of zo in de lucht hangt.

Aangekomen op SXM stond Miloutje weer daar om mij op te halen

Op dinsdag avond zou ik eigenlijk nog een nacht duik moeten maken voor mijn Advanced Open Water; maar helaas kon deze weer niet door gaan vanwege het weer :S
Toen maar gelijk begonnen met mn koffers in te pakken; uit eindelijk was er een helemaal vol! S avonds zijn we nog een drankje wezen doen bij La Bamba; maar wilde het niet te laat maken omdat ik woensdag ochtend mn duiken moest afmaken.

Woensdag
Sochtends stond ik weer bij de duikschool en wel om 8.30. Die ochtend 2 hele mooie duiken gemaakt; 1 op het rif en de andere bij het Shark Hotel; onder andere turtles gezien, grote roggen; haaien en heeeeel veel visjes ^^
Vervolgens om half 1 snel door gereden naar mijn favoriete strand waar ik met collega’s nog zou lunchen; dat was erg lekker! Toen hun weg waren heb ik nog met een paar andere interns gechilled en voor de laatste keer van de zon genoten. Om 5uur had ik Milou op gehaald van dr werk; want die was helaas niet vrij en toen zijn we samen naar huis gereden om ons klaar te maken voor de avond!
Alle leuke interns die nog op SXM zaten had ik namelijk gevraagd om mee uit eten te gaan bij Boathouse; waar ik ook met kerst was geweest; dus daar zaten we lekker met zijn 10’en te eten! Vervolgens zijn we door gereden naar Soggy om daar nog de nodige biertjes te drinken; helaas toen al afscheid moeten nemen van de eerste die niet meer mee gingen naar Tantra.
Maar goed; ik had me voorgenomen om nog 1 keer hard te gaan stappen zodat ik in het vliegtuig goed zou kunnen slapen.. dat was het plan haha. Het was echt een super laatste avond; veel mensen waren nog mee gegaan en het was erg gezellig! Uiteindelijk me zn alle ook nog in een strip club beland haha, maar dat was niet zo heel denderend meer.

Donderdag
S ochtends stress stress stress!!! Mijn koffers gingen niet dicht; moest om 10uur bij de duikschool staan om de laatste dingen af te ronden; uit eindelijk wel gelukt haha!

Daarna terug naar mn werk gereden om daar afscheid te nemen en om 1uur met Milou naar het vliegtuig gegaan om mn koffers te dumpen. Verdorie; was een van mn koffiers toch iets te zwaar! Maaarja niets aan te doen. Vervolgens met Milou doorgereden naar Sunset beach bar; de bar waar je alle vliegtuigen kan zien landen en hebben daar heerlijk ontbeten/ gelunched haha van de zon genoten en de laatste amstel brights genuttigd. Ook heb ik mn vliegtuig zien landen; dat filmpje wordt spoedig online gezet ;)
Rond half 3 weer terug gereden naar het vliegveld; daar nog wat goeie herinneringen naar boven gehaald en toen was het om 3uur echt zo ver om afscheid te nemen Tjaa afscheid nemen is nooit leuk; maar ja ik had geen keus!

Om 4uur SXM tijd zijn we vertrokken. Al snel kregen we VIES eten in het vliegtuig; wat was ik blij dat ik zo laat pas had ontbeten/gelunched met Milou haha. Verder ging de rest van de vlucht wel prima; iedereen had zn eigen schermpje waar je films, muziek, spelletjes, etc kon kiezen doen luisteren. Ondanks mijn goeie plan van woensdag heb ik in het vliegtuig niet meer kunnen slapen; maar heb me dus ook niet meer verveeld ;)
Omdat ik met Air France terug vloog had ik een tussen stop in Parijs en die afstand was ook korter dan naar AMS. Aagekomen in Parijs moest ik echt een heel stuk lopen voor ik mijn gate had gevonden waar ik moest over stappen. Volgens mijn info zat er 1uur en 10min. Tussen; maar aan gekomen bij mijn gate kon ik al gelijk boarden. De vlucht van Parijs naar AMS was ook erg kort; volgens de info zou dat 1 uur en 20 min duren? Maar dat wordt geteld vanaf het moment dat je weg gaat bij de gate; ik denk dat het ongeveer net zolang heeft geduurd als van SXM naar PR. En toen om 9uur NL tijd; 3uur snachts SXM tijd stond ik weer in NL!!! Toen snel mijn koffers gepakt en zo snel mogelijk naar buiten ;) Ik kon ons mam; pap; Lisan en oma al zien staan! Dat was erg leuk en fijn om hun weer te zien!!

Gelijk zijn we door gereden naar huis; daar was alles mooi versierd en stonden ons Twan, Chantal en even later ook Lindie me op te wachten :D
Op vrijdag heb ik heel de dag door bezoek gehad; erg leuk!!

Zaterdag lekker uitgeslapen en savonds 3 waterpolo wedstrijden gevolgd; ja dat heb ik wel gemist hoor!! Op sxm hadden ze niet eens een team

Op zondag avond gelijk weer overgehuisd naar Breda; ook dat heb ik gemist en vind het fijn dat ik daar nu weer in mn eigen kamertje kan!

En maandag moest ik gelijk weer naar school!
Dus geen tijd om te acclimatiseren; maar ik vind het ook wel prima dat ik gelijk weer naar school kan; want als ik nu thuis had gezeten; dan was de rest wel gewoon werken; studie etc!


Oh ja nog een paar dingen over sxm die ik geloof ik nooit heb verteld:
- er zijn daar geen snel wegen (alleen enkele wegen)
- maar 1 verkeers licht
- er wordt daar heel veel gedaggerd in de clubs (vrouwen gaan met hun handen naar de grond; schudden met hun kont en dan gaat er een kerel aan de achterkant tegen aan rijden; snappie :P )
- en volgens mij waren er nog wel wat dingen; maar die zijn ondertussen zooo normaal geworden voor mij dat ik niet meer weet wat het was :P haha


Verder wil ik nog even iedereen bedanken die mijn verhaaltjes heeft gelezen en ook eventueel een berichtje heeft geplaatst!

Dit was voorlopig mijn laatste blog; hopelijk kunnen jullie na de kerst weer nieuwe verhalen gaan volgen als ik voor mijn afstudeer stage weer in het buitenland zit ;) Maar zo ver is het nog niet; daar zal eerst nog voor gewerkt moeten worden!

Verder ben ik bezig met een foto album te maken van St. Maarten; wanneer die binnen is is iedereen natuurlijk welkom om langs te komen en te kijken!
Zoals ik al heb verteld heb ik mijn kamer in Breda weer terug; maar ook ben ik nog geregeld in Heeswijk te vinden.
Verder heb ik een nieuw telefoon nr; die ga ik hier niet zo openbaar neer zetten dus als je me een mailtje stuurt geef ik die wel door.

Liefs Marleen

  • 13 April 2011 - 12:19

    Lisan:

    whow lang verhaal, maar heb alles al gehoord van je haha, liefssssss

  • 13 April 2011 - 13:24

    Nanja Wierda:

    Hee Marleentje! ‘’Welkom thuis’’ ook al ben ik zelf niet eens in NL:P Nou je hebt het er lekker van genomen je laatste dagen in St. Maarten en tripje Puerto Rico was volgens mij geslaagd. Hoe vet man de ‘’Bacardi fabriek’’:D die komt zeker op mijn to-do lijstje te staan, haha. Wel maf hoor dat je nu weer in de schoolbanken zit. Nou tot snel hopelijk..hoop dat het je lukt om naar Londen te komen. Dikke kus

  • 13 April 2011 - 13:54

    Lindie:

    dan gaan we binnenkort maar eens gezellig reisverslagen maken in Breda! :)

  • 16 April 2011 - 16:36

    Astrid:

    Hoi Marleen heb je je draai weer een beetje gevonden. Was de eerste week in Breda goed gegaan, zal wel even verwennen zijn om naar school toe te gaan.
    Succes met alles, een leuk eind verslag

    Astrid

  • 16 April 2011 - 22:02

    Jenny:

    Haa Marleen! Daar ben je dan, weer in ons kikkerlandje ;). Welkom terug vanuit Londen laten we maar zeggen. Je verslagen waren altijd vol avontuur en plezier. Altijd interessant en geloof dat je echt een toptijd hebt gehad! Succes met de acclimatiserings-missie en hopelijk tot snel ;) Knuffel xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Actief sinds 28 Maart 2010
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 75436

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2014 - 30 April 2015

HAL contract 2

16 Februari 2014 - 18 Augustus 2014

Marleen goes Cruising

01 Mei 2012 - 31 December 2012

Afstuderen in Belgie!

15 Oktober 2012 - 22 Oktober 2012

Monastir, Tunesië 2012

21 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Valenciaa

31 Augustus 2010 - 08 April 2011

Marleen goes Caribbean for 7 months!!

01 April 2011 - 05 April 2011

Vakantie op Puerto Rico

31 Mei 2010 - 10 Juni 2010

Field trip: Edinburgh

03 Juni 2009 - 12 Juni 2009

field trip

30 November 2007 - 30 November 2007

Stedentrip naar Praag

30 November 2006 - 30 November 2006

Wintersport met school

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: