Warme Groetjes vanaf de ms Amsterdam - Reisverslag uit Heeswijk, Nederland van Marleen Voets - WaarBenJij.nu Warme Groetjes vanaf de ms Amsterdam - Reisverslag uit Heeswijk, Nederland van Marleen Voets - WaarBenJij.nu

Warme Groetjes vanaf de ms Amsterdam

Blijf op de hoogte en volg Marleen

25 December 2014 | Nederland, Heeswijk

Nou.. hier zit ik dan heel alleen (met de 2 Night Audit Officers (accounting team).. op kerstavond m’n blog verder af te schrijven tijdens m’n nachtdienst.. boehoe. Het is nu na 3’en en het is eindelijk rustig!
Kerst zonder friends & family is toch wel anders hoor!

Maar laat ik maar bij het begin beginnen van waar ik was gebleven bij mn vorige blog;

Tijdens de Grand Voyage heb lekker een vrije dag mogen nemen! Omdat ik als laatst bij het team kwam, waren de ‘beste’ havens natuurlijk al vergeven, maar ach hey, een dag vrij is altijd leuk! Ik was vrij op een van de eilanden van Hawaii, namelijk Hilo. Ik ben heel de dag met een excursie mee geweest en zo aardig wat van het eiland kunnen zien; zoals een vulkaan wat wel interessant was! ’s Avonds had ik eigenlijk plannen om te gaan ‘uit eten op het schip’ in een van de speciale restaurants, maar dat ging niet door omdat alles vol zat. Dit vond ik helemaal niet erg, want dat zou hebben betekend dat ik weer m’n uniform aan moest omdat ik anders me niet in de guest areas mag bevinden, dus ipv uiteten heb ik gezellig bij Sarah op haar balkon gezeten, de sailaway gezien onder het genot van wijn, wijn en meer wijn ;) en Roomservice haha.
Sarah was in Fiji aan boord gekomen en werkt voor het hoofdkantoor, tijdens de Grand & World cruises is zij de ‘Fedex’ persoon die zorgt dat de bagage van de gasten naar huis wordt gestuurd, want als je voor 78 dagen aan boord zit (grand voyage) of 114 dagen (world voyage) kun je natuurlijk wel bedenken dat de mensen een hoop bagage bij hebben en ook nog eens veel winkelen. Sarah heb ik hier aan boord pas voor het eerst ontmoet, maar hadden zeker een leuke klik; m’n buddy die mee naar de OB met me ging etc! Het is ook wel jammer en erg rustig nu dat ze er niet meer is.. maar eind april komt ze weer terug aan boord..
Die rust wordt nu opgevuld door Gabrielle, mijn kamergenootje die in San Diego aan boord is gekomen; Nederlandse meid en tot nu toe erg gezellig! Wel beetje jammer dat ik juist nu in de nachtdienst zit, maar dat is gelukkig maar voor een maandje. De nachtdienst is van 23.00uur tot 08.00uur, dus best pittig, maar het houdt wel in dat ik ALLE havens naar buiten kan! JEEJ en voor de rest sociaal geïsoleerd ben aangezien ik haast niet meer in de bar ben te vinden.. hehe ;)

Zoals jullie kunnen lezen heb ik mn eerste cruise – de grand voyage- dus goed afgesloten, veel gezien, gefeest; zo ook op Honolulu, Hawaii waar we een overnachting hadden! Echt vet!
In San Diego, 8 december, is de Christmas cruise begonnen, het schip zit vol dus moeten een tandje bij zetten. Dus weer zijn weer even wakker geschud na een heel rustige periode. Maar ondanks het schip vol zit, zitten er maar 1299 gasten aan boord, nog steeds een verschil dus met de Noordam (2000+). We hebben wel een grote wisseling van crew gehad, omdat het vaste personeel nu allemaal naar huis is om kerst te vieren en dan op 5 januari weer terug komt voor de World Cruise.

Het was even omschakelen naar de nachtdienst, want je ritme verandert natuurlijk compleet. Maar ik begin m’n draai te vinden! In Puerto Vallarta, Mexico zou ik eigenlijk gaan zwemmen met dolfijnen maar helaas werden mijn plannen daar verstoord door een verplichte drill waar ik naar toe moest; dus toen maar lekker wezen shoppen. Daarnaast heerlijk een ochtend op het strand gelegen in Huatulco, Mexico – wat is het leven soms goed! En aangezien m’n ritme toen nog verstoord was zaten we om 11uur ’s ochtends al aan de cocktails haha. Verder ben ik in Guatemala met een crew transfer naar het dorpje Antigua geweest samen met m’n collega Olga. Echt een super leuke middag gehad! Dit is een land waar ik zeker nog wel eens terug wil gaan. In Costa Rica zijn Olga en ik mee geweest als toer escort met een van de excursies. Best lang in de bus gezeten dus al best wat van het land kunnen zien. Ik vermoed jullie zullen wel denken bij het horen van al deze exotische plaatsen dat er overal mooie stranden zijn, en alles goed geregeld. Maar helaas zitten we vaak aan de verkeerde kant van het (ei)land en zijn alle mooie gebieden ver weg (zoals in Fiji, aantal havens in Midden Amerika etc). Ik vraag me af en toe daarom ook af waarom we überhaupt naar deze havens gaan. Enfin, ook de minder mooie kanten horen bij een land natuurlijk en als je alleen maar de resorts ziet, krijg je ook geen goeie indruk.
Maar daarnaast is een van de hoogte punten van deze cruise is natuurlijk de transit door het Panama Kanaal die op 18 december plaats vond! We begonnen daarom om 5uur ’s ochtends al mee en rond 17.00uur hadden we alle sluizen gehad. Ik was om 8uur klaar in de ochtend dus toen nog even 2uur gekeken, echt super interessant om te zien hoe zo iets gebeurd! Daarna naar bed gegaan.. in de hoop dat ik uit mezelf smiddags rond 1500uur weer wakker zou worden, maar helaas. Tegen de tijd dat ik weer boven water was, waren we al uit het Panama Kanaal haha.. Gelukkig heb ik wat connecties op de brug die daar hun GO PRO camera hebben staan, dus ik kan vast wel een filmpje bemachtigen. Plus daarnaast gaan we er nog een keertje door heen tijdens de World Cruise. De tweede keer dat we er door zullen gaan is op 11 januari en de website is www.pancanal.com tzt zal ik de tijden sturen dat we door de verschillende sluizen gaan.

Ondertussen zijn we aangekomen in de caribbean en zijn we met het 2de gedeelte bezig van onze Kerstcruise.. dat betekend dat ik al op de helft ben van m’n nachtdienst, dus het schiet op! De nachtdienst is over het algemeen wel relax, het is super rustig; eigenlijk iets te rustig.. behalve dan gister avond toen 3 tanks van de toiletten het niet deden en de mensen stonden te schreeuwen aan de front desk.. zo leuk. -.-“ enfin. We hebben het weer overleefd en ze doen het weer.
Daarnaast hebben we met het Administratie team (Front office, crew office, HRM, IT-officers etc) Secret Santa gedaan.. we moesten 5 kleine cadeautjes kopen die we de afgelopen 5 dagen moesten afgeven en een groot cadeau voor de gene die op jouw lootje stond. Dus we hebben toch nog wel een beetje de kerststemming er in gebracht. Heel het schip is mooi versierd en afgelopen avond, de 24ste heeft alle crew gezongen voor de gasten in het theater… helaas moest ik natuurlijk gewoon werken dus heb er niet veel van meegekregen hehe. Het leven in de nachtdienst heeft dus zo zijn voor- en nadelen. We hebben nu (24 en 25 dec.) 2 zeedagen.. en daarna 9 havens achter elkaar! Jeeej!

Zoals jullie kunnen lezen, ik vermaak me prima! Het gaat goed met me en heb het leuk samen met de andere 3 IC’s hier aan boord en natuurlijk de collega’s van de brug/engine departments ☺

Hopelijk gaat het met jullie thuis ook allemaal goed, maar dat zal wel nu zo met de kerstdagen!

Ik wens jullie-¬‐ en hen die jullie omringen
Het aller beste voor ‘t nieuwe jaar
Geluk in kleine en in grote dingen
Maar bovenal gelukkig met elkaar!

Liefs,

Marleen

• 25 December 2014 - 09:45

Mama :

Lieve Marleen
    Kerstmis 2014, hoe anders dan gedacht. Wat fijn dat je het goed maakt.
    Ik wens je een gelukkig Kerstfeest op de Ms. Amsterdam.
    Straks skipe? Dan ben je toch even dichtbij.
    Veel liefs en kus, mama xxx

• 25 December 2014 - 13:05

Wim Trea Maartje Tom:

Hoi Marleen,

Fijn te horen dat het goed met je gaat.
    Wij wensen jou vanuit Heeswijk ook een mooie Kerst,
    een fijne tijd op en af de boot en natuurlijk alle goeds voor 2015!!
    Veel groetjes en liefs Wim Trea Maartje-Rick Tom

• 26 December 2014 - 05:10

Christel & Rick:

Hoi lieve Marleen,
    Je lijkt André Hazes wel: "ik zit hier heel alleen kerstfeest te vieren" .... ;-))
    Gelukkig zit je in betere omstandigheden. Fijn dat je het naar je zin hebt, ook al zijn nachtdiensten niet altijd even leuk. Maar er zitten ook positieve kanten aan, toch?
    Wij vieren Kerst zonder ons Huub. Hij is afgelopen maandag voor de tweede keer naar Londen gevlogen, maar nu voor 2 weken, waar hij Kerst èn Oud en Nieuw met Inge viert.
    Waar ben jij met de jaarwisseling? Als ik het goed begrijp ben je nu in de Cariben, dus loop je achter op ons. Kan je mooi dit bericht lezen terwijl je nachtdienst hebt:-))))
    Straks gaan wij naar Heeswijk. Hebben we weer mooi iets om over bij te praten.
    We wensen jou in ieder geval nog een fijne Kerst (maar volgens mij heb je in de USA maar 1 kerstdag) en een gezellige oudjaarsavond. Dus geen champagne voor jou tijdens duty :-(((
    Veel liefs en groeten van Huub & Inge, Martijn, Hugo, tante Chris en oom Rick vanuit een winderig en koud Brabant. (Maar in het weekend komt er mogelijk sneeuw!!!)

• 06 Januari 2015 - 09:34

Maria P:

Hoi Marleen,
    Heel mooi reisverslag. We kunnen jou straks om reisadvies vragen voor de mooiste plekjes nu je de hele wereld rondvaart.
    Fijn dat het goed met je gaat en nogmaals de allerbeste wensen voor 2015.
    Gr.Maria

• 06 Januari 2015 - 15:11

Lisan :

Hoi Zus,

Had je verslag nog helemaal niet gelezen!
    maar weer mooi geschreven,
    kreeg nog veel reacties op die skypefoto die je op Facebook had gezet ;)
    Veel succes aan je laatste cruise! 'around the world in 114 nights'
    klinkt veel belovend!

Liefs

• 19 Januari 2015 - 12:15

Nanja:

Hi lieve Marleen,
    Een beetje later dan gepland, maar heb zojuist je blog weer gelezen, ben weer op de hoogte.
    Klinkt goed hoor ;-) fijn dat het goed met je gaat, en nog leuker dat je zoveel mooie stops deze keer had.
    De stilt en isolatie van je nachtdienst begrijp ik wel, ik werk veelal alleen ook in de Australische wijngaarden, gelukkig zijn de weekenden leuk.
    En boehoe geen familie met de kerst. Ik snap je wel hoor. Ik zit ook maar ver weg hier in Australië en miste de fam. taferelen ook met kerst.
    Goed om van je te horen, ben benieuwd wann je weer in NL straks bent. Ik kom denk ik eind april weer naar ons kikkerlandje terug na meer dan een jaar :P
    Liefs, xxx